Termenul de ,,adicție’’ își are originea în latinescul ,,addictus’’ - a fi dat în sclavie. Astfel încât, în zilele noastre, înțelesul cuvântului este păstrat parțial, desemnând înrobirea la propriile plăceri și obiceiuri. De-a lungul timpului civilizațiile lumii utilizau în cadrul ceremoniilor (ex. spirituale, aniversare) diverse licori realizate din plante sau fumigații pentru alungarea ,,spiritelor rele’’ din comunități, fără a fi conștienți, cel puțin pentru perioada respectivă, de efectele psihotrope ale ierburilor folosite, lăsându-se pierduți în beția momentului. Un exemplu consacrat este prezentat de către istoricul român Andrei Oișteanu într-una din lucrările sale cu privire la utilizarea cu caracter magico-ritual sau medical a plantelor psihotrope înca din vremea tracilor care obișnuiau să practice fumigațiile cu canabis la ospețe (,,kanabos’’ - cuvânt grec pentru zgomot care semnifică conduitele parțial euforice, parțial agresiv-agitate care se produceau sub efectul cânepii).
Un alt moment care a marcat istoria face referire la fenomenele de intoxicări involuntare cauzate de consumul de pâine făcută din făină de secară infestată cu ergot, care în urma ingerării producea o boală denumită ergotism prin forma de manifestare a acesteia: gangrenoasă/convulsivantă. Ani mai târziu, în 1943, chimistul Albert Hoffman face o descoperire importantă sintetizând din ergot un alcaloid cunoscut astăzi ca un drog psihedelic extrem de puternic - LSD.
Pe lângă numeroasele momente care au marcat istoria și cultura diverselor civilizații, este important să amintim și controversele legate de sfera artistică în ceea ce privește consumul de substanțe și subculturile pe care le vizează. În 1967, John Lennon, unul dintre fondatorii trupei The Beatles, a lansat piesa ,,Lucy in the sky with diamonds’’ pentru care a fost acuzat că făcea referire la consumul de LSD, afirmații pe care le-a negat ulterior. Un deceniu mai târziu, cei de la Ramones au marcat scena punk-rock cu versurile explicite ale melodiei ,,Carbona not glue’’ care surprind consumatorii de substanțe inhalante - versuri originale: ,,My brain is stuck from shooting glue... I'm not sorry for the things I do…’’. De asemenea, subcultura EDM care cuprinde stilurile techno, trance, dubstep, etc., sau Goa trance-ul apărut în anii 90’ în India surprinde o altă clasă de experiențe de la cele antrenante până la cele psihedelice. Cu alte cuvinte, așa cum afirma sociologul David Hesmondhalgh, muzica reprezintă o conectare cu sinele interior și în același timp o experiență socială care încurajează individul să își exploreze propriile emoții.
În lumea substanțelor ușoare/recreaționale, consumatorii experimenteză diverse stări în funcție de substanța consumată și tipul de reacție pe care și-l doresc, astfel poate să apară așa-zisul efect Adam și Eva. Efectul Adam fiind asociat cu viteza mentală, puterea de concentrare, iar efectul Eve făcând referire la conexiunea stabilită cu ceilalți sub influența substanțelor (acționând ca un amplificator emoțional).
Literatura de specialitate ne vorbește despre trei nevoi principale de consum:
1. To alter: pentru a resemnifica răul fizic/psihic (ex. traumele anterioare).
2. To treat: pentru a ajunge la o stare dezirabilă, ca să combatem un rău fizic sau psihic.
3. To purge: asocierea între comportamentul adictiv și identitate (disconfortul devine parte din identitate). În prezent, ne confruntăm cu mii de substanțe naturale sau sintetizate cu potențial adictiv. Astfel, consumatorii ajung să traverseze diverse etape de la nevoia de consum, lipsa de control, imposibilitatea de a renunța până la consecințele aferente acestuia. În cadrul psihoterapiei, individul trebuie să conștientizeze care sunt mecanismele ce generează comportamentul adictiv, care sunt normele grupului din care face parte (ex. este considerat deviant de către semenii săi sau de societate? Își asumă identitatea de consumator sau nu? Există comportamente de risc?) și nu în ultimul rând, care sunt disfuncțiile apărute în sfera personală, ocupațională și socială.
Bibliografie:
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.).
Oișteanu, A. (2014). Narcotice în cultura română. București: Polirom.
Nelligan, K. (2015). Why Music Matters (David Hesmondhalgh). Dancecult: Journal of Electronic Dance Music Culture, 7(1), 136-138.